Ułatwienia dostępu

Rozwijankowy model wsparcia

Rozwijankowy Model Wsparcia: Kompleksowa strategia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami

Model pracy, który opiera się na kompleksowej diagnozie funkcjonalnej, będącej podstawą do planowania i realizacji wsparcia. Model, który widzi dziecko jako element systemu, dostrzega ten system. Uwzględnia potrzeby dziecka, jego rodziny a także nauczycieli i teapeutów. Buduje wsparcie dla wszystkich tych grup. 
image

Diagnoza jest fundamentem skutecznego wsparcia

Właściwa diagnoza wymaga współpracy wielu specjalistów i uwzględnienia różnych sfer funkcjonowania dziecka – poznawczej, społecznej, emocjonalnej i fizycznej. Konieczne jest spotkanie z rodzicami i uwzględnienie w diagnozie kontekstu rodziny oraz innych środowisk. Niezbędna jest także ocena potrzeb dorosłych, którzy towarzyszą dziecku w jego rozwoju.

To nie etykieta diagnostyczna, ale zrozumienie indywidualnych potrzeb jest tu najważniejsze.


Image
Image

Indywidualny program

Stosujemy eklektyczne podejście do terapii, które pozwala na elastyczne łączenie różnych metod i strategii, dostosowanych indywidualnie do każdego dziecka. Fundamentem naszej pracy jest budowanie bezpiecznej, pełnej zaufania relacji z dzieckiem i jego rodziną. Wierzymy, że tylko w atmosferze akceptacji i współpracy możliwy jest prawdziwy rozwój. 

Terapia rozpoczyna się od wnikliwego rozpoznania potrzeb – zarówno dziecka, jak i jego najbliższych. To właśnie potrzeby stanowią punkt wyjścia do planowania celów terapeutycznych, które są funkcjonalne i mają realne znaczenie w codziennym życiu. Rodzice są dla nas ważnymi partnerami – oferujemy im psychoedukację, wsparcie emocjonalne i praktyczne wskazówki, by mogli aktywnie uczestniczyć w procesie terapeutycznym. 

Szczególną uwagę poświęcamy wspieraniu rozwoju komunikacji. W przypadku dzieci, które nie posługują się mową werbalną, wdrażamy alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC), umożliwiające im wyrażanie emocji, potrzeb i myśli. 

 Zachowania dziecka, szczególnie te nazywane potocznie “trudnymi”, traktujemy jako formę komunikacji – poprzez analizę funkcjonalną staramy się zrozumieć ich przyczyny i odpowiednio dostosować wsparcie. Próbujemy zrozumieć o czym dziecko mówi nam swoim zachowaniem.  

Nasze podejście obejmuje również holistyczne wsparcie dzieci z trudnościami w jedzeniu, uwzględniając aspekty sensoryczne, emocjonalne i rozwojowe.  

Tworzymy warunki sprzyjające rozwojowi poznawczemu, emocjonalnemu i społecznemu, wspierając dzieci w budowaniu samodzielności, wiary w siebie i poczucia sprawstwa. Czerpiemy to z metod relacyjno-rozwojowych. 

Eklektyczne podejście pozwala nam dostrzegać i wzmacniać potencjał każdego dziecka, towarzysząc mu w jego indywidualnej drodze rozwoju z troską, empatią i radością. Pracujemy z dzieckiem i rodziną, nie z etykietą diagnostyczną 

Holistyczne wsparcie

Budowanie efektywnego systemu wsparcia dla dziecka wymaga ścisłej współpracy wszystkich zaangażowanych stron. Kluczowe jest połączenie wysiłków terapeutów z aktywnym udziałem rodziców oraz partnerstwo z innymi instytucjami.

Taka współpraca pozwala na stworzenie programu, który zapewnia wsparcie na wielu poziomach:

  • Dla dziecka: Indywidualnie dopasowane działania terapeutyczne i edukacyjne.
  • Dla rodziny: Konsultacje, psychoedukacja, grupy wsparcia, materiały edukacyjne, wsparcie psychologiczne.
  • Dla nauczycieli i terapeutów: Szkolenia, superwizje i dostęp do aktualnych narzędzi.

Program, ujęty w IPET i WWR, jest dokumentem żywym, narzędziem do pracy.

Image
Image

Okresowa ewaluacja

  • Ponowna diagnoza funkcjonalna – ocena postępów i identyfikacja nowych wyzwań.
  • Modyfikacja programu – zmiany w intensywności i formach wsparcia.
  • Dynamiczny charakter wsparcia – elastyczność w podejmowaniu decyzji.
  • Wycofywanie wsparcia w obszarach samodzielności i włączanie w nowych.

Zasada pracy w Najbliższej Strefie Rozwoju: Kluczowe jest dostosowanie poziomu trudności i rodzaju wsparcia do aktualnych możliwości dziecka, z uwzględnieniem jego potencjału rozwojowego.

Stosowane metody

Na jakie wsparcie mogą liczyć nasze przedszkolaki?

Terapia logopedyczna

Logopeda

pracuje nad rozwojem komunikacji, w tym mowy werbalnej. Często sięga po wspomagające i alternatywne metody komunikacji.

Trenig Umiejętności Społecznych i diady

Na zajęciach grupowych

uczymy się, że z rówieśnikiem można świetnie się bawić. Rozwijamy kompetencje emocjonalno-społeczne w diadach lub niewielkich grupach.

Trenig słuchowy Tomatis

Trening słuchowy

jest dopasowywany do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.

Terapia integracji sensorycznej

Terapeuta SI

pomaga dziecku normalizować odbiór bodźców, dostarcza odpowiednich doznań, rozwija umiejętności ruchowe i regulacyjne.

Terapia karmienia

Terapeuta karmienia

pomaga w trudnościach z przyjmowaniem pokarmów - zarówno, gdy trudność sprawia sama technikia gryzienia, jak i w problemach z wybiórczością pokarmową.

Trening biofeedback HR

Biofeedback

pomaga nauczyć dziecko, jak kontrolować swój poziom pobudzenia i koncentracji.

Fizjoterapia

Fizjoterapeuta

usprawnia ruchowo, rozwija motorykę małą i dużą, koordynację, planowanie ruchów. Pomaga też przy przykurczach i innych problemach mięśniowych.

Muzykoterapia

Muzyka

działa na dzieci regulująco, ale także stymuluje rozwój mowy. Korzystamy m.in. z metody Gordona, logorytmiki.

TUS w terenie

Wycieczki i wyjścia

kształtują umiejętności niezbędne do poruszania się po najbliższym otoczeniu, rozbudzają ciekawość świata i uczą.

Terapia psychologiczna

Psycholog

uczy, jak rozpoznać emocje i sobie z nimi poradzić. Wspiera, gdy pojawiają się trudności z zachowaniem w grupie. Wspiera rodziców i nauczycieli.

Terapia pedagogiczna

Pedagog

dba o wszechstronny rozwój dziecka. Pracuje nad koncentracją, pamięcią, technikami szkolnymi, ale też nad samodzielnością i rozwijającym spędzaniem czasu wolnego

Sensoplastyka

Sensoplastyka

pozwala dzieciom doświadczać różnych faktur, tekstów, zapachów, a także poczuć swoje sprawstwo w przekształcaniu materiałów.

Bottom Logo

Niepubliczne Przedszkole Terapeutyczne "Rozwijanka" ma swoją siedzibę główną w Wieliczce na ul. Bednarka 6.

Logowanie do e-dziennika

Poprzez dziennik elektroniczny można zgłosić nieobecność dziecka w przedszkolu, a także wysłać wiadomość do każdego nauczyciela.